Winkel met wijde blik

“Wij eten altijd hetzelfde, ik ben het beu.”


Dit is echt wel de meest gehoorde klacht tijdens een coaching. Iedereen zit vast in een routine. En dat is spijtig, want met kleine ingrepen kan je enorm veel variatie in je eten brengen. De komende weken wijd ik daarom een serie artikels aan variatie.

Vandaag de 1ste en meest eenvoudige stap.

Je hoeft je repertoire van gerechten niet te veranderen.
Je hoeft niets te verzinnen.
Je hoeft geen andere ingrediënten te gebruiken
Je hoeft niet anders te leren koken.

Begin al eens met een ander merk te kopen.

Bij voorbeeld: pasta. Een rondvraag tijdens een workshop leerde me dat bijna alle deelnemers slechts 1, maximum 2 soorten gebruikt. “Wij eten altijd capellini van Carrefour, of bijna altijd spaghetti van Panzani, af en toe de macaroni als het met kaassaus is.”

Ik ben eens naar de Delhaize gegaan en heb de soorten pasta geteld (uw dienaar doet gekke dingen voor u). Als je alle soorten en merken optelt, heb je daar 77 soorten droge pasta. Ik heb de panoramafunctie van mijn iPhone moeten gebruiken, ik kreeg het rek niet op één beeld! Doe er de verse bij en je komt aan 100. Honderd soorten pasta, in 1 winkel. Maar veel mensen eten altijd dezelfde, en beperken zich puur uit gewoonte tot 1% van het aanbod.

De eerste stap is dus letterlijk een stap achteruit. Gewoon de volgende keer als je voor je vertrouwde rek staat:

Een pas naar achter, en de blik 30 cm naar rechts.

Dààr staat je variatie.

Dit geldt voor bijna al uw ingrediënten. Koop eens een ander merk van tonijn. Of op olie ipv in eigen nat. Verander eens van dressing (en ontdek dat die andere lekkerder is én minder calorieën heeft). Ja, er bestaat andere pickles dan Devos-Lemmens. En die grotere augurk gaat u niet bijten. Uw gezin u ook niet wanneer u er mee thuiskomt (indien wel, dan moeten ze niet zeuren dat ze altijd hetzelfde eten krijgen). Voor de durvers: spring van Parmezaan naar Grana Padano. Ketchup met balsamico. Ja toch?

Veel winkelplezier!


Tips

Kijk ook eens naar beneden: supermarkten zetten de producten waar ze het meeste aan verdienen op ooghoogte. De koopjes en leuke alternatieven staan op het onderste rek.

1 Comment

Wat vind je er van?