De nieuwe voedingsdriehoek: wat is het grote punt?

De nieuwe voedingsdriehoek is er!

Groot nieuws voor de voedingsdeskundigen, plus enkele BVs die er wél goed geld mee verdienen, en hun fans. (De rest van de natie zapt weg, en belt Just Eat.)

De kwadratuur van de nieuwe voedingsdriehoek

Het voelt aan als de formatie van een regering met een II: na lang wachten krijg je hetzelfde als voorheen, alleen met enkele poppetjes van plaats veranderd. Much ado about nothing. Geen wonder, want wat vijftig jaar geleden gewoon gezond eten was, is dat nog steeds. Een aardappel is een aardappel is een aardappel, alleen geconstipeerde aanstellers die er blijven over sojamelken.

Die dekselse driehoek toch. Ze hebben ‘m omgedraaid -misschien geen slechte psychologie, want de restgroep is inderdaad niet top- en ze hebben er een tweede bijgedaan, over beweging. Dat die twee driehoeken samen een (voedsel)zandloper vormen is wat ongelukkig, maar ik wil geen kniesoor zijn. Want integendeel, de nieuwe voedingsdriehoek is wel degelijk meer dan een cosmetische verandering.

Het belangrijkste staat ernaast

Dat hele grote punt namelijk. Voor mij is dat het fundamenteel nieuwe: wat ze náást de nieuwe voedingsdriehoek hebben gezet. Wat niet in voeding thuishoort. Die cirkel waarin ze niet alleen grote en voordehandliggende boosdoeners hebben gezet zoals snoepgoed, alcohol en frisdrank. Nee, wat er voortaan ook in de “je kan hier maar beter van afblijven” categorie zit, is wat men voorheen niet echt benoemde: alle ultrabewerkt eten.

En laat ons niet chicaneren over salami en Saxe: het gaat ‘m hier vooral over de “processed foods” van de voedingsmiddelenindustrie.

De driehoek is vers, gewoon echt eten.

Het meeste erbuiten is fabriek. Dat is voor mij het grote punt.

Dus hoog tijd om nog eens aan mijnen toog te herhalen wat ik er van vind, en wat ik af en toe via deze site wil uitdragen:

Gezond eten is in de eerste plaats Echt Eten. Zelf koken met verse ingrediënten is de eerste en belangrijkste stap.

  • Van boontjes en aardappelen met een koteletje word je niet dik. Wél van de chips ervoor.
  • Ook niet van een zelfgemaakte pita-schotel. Wél van de meeneem-shoarma.
  • Niet van een biefstuk-friet. Wél van frietkraam snacks.
  • Niet van koolhydraten en vetten. Wél van de restgroep.
  • Niet van gluten, lactose, vlees en aardappelen. Wél van teveel alcohol terwijl je erover piekert.
  • Niet van spaghetti bolognese. Wel van de Quick.
  • Niet van gekruid eten. Wel van industriële additieven.
  • Niet van Dagelijkse Kost. Wel van dagelijkse microgolf.

Blijven koken, lieve lezers, en proficiat!

Jullie toegenegen,

Culinaire coach

1 Comment

Wat vind je er van?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.